Jaarverslag 2012

Jaarverslag Fietsersbond onderafdeling Leidschendam-Voorburg 2012  

 

Samenstelling onderafdeling

De onderafdeling – bestaande uit Marianne Spieker, Dick Breedeveld, Frans Krens en Jan Stoop (voorzitter) – is versterkt met Linda Smallegange. Zij heeft samen met Marianne gewerkt aan de ontwikkeling van onze website als onderdeel van landelijke site.

 

Activiteiten

  • Uit oogpunt van bezuiniging verleent de gemeente geen subsidie meer voor exploitatie van de gratis bewaakte fietsenstallingen van Biesieklette in de winkelcentra Leidsenhage en Juliana-baan. Deze zijn daarop gesloten. We hebben verzocht om dit besluit voor de goed gebruikte stalling in Leidsenhage te heroverwegen door gebruik te maken van middelen voor reintegratie. De stalling bij de Julianalaan, die slecht wordt gebruikt vanwege de excentrische ligging in combinatie met andere stalmogelijkheden direct bij de winkels, zal worden ontmanteld;
  • In samenwerking met de wijkvereniging Oud-Voorburg is bij de gemeente aandacht gevraagd voor de veiligheid van fietsers bij de ovale, langgerekte, onoverzichtelijke rotonde Prinses Julianalaan/Mgr. van Steelaan, de gebrekkige detectie van fietsen bij de verkeerslichten op de kruising Parkweg/Rozenboomlaan en de onveilige omgeving van de Lusthofschool;
  • We hebben gereageerd op het plan voor de herinrichting van het Kwadrant in het centrum van Leidschendam. De bestaande omwegen voor fietsers zijn er in de toekomstige situatie niet meer. In afwachting van het vervangen van de verkeerslichteninstallatie bij de Oude Trambaan/Damlaan is – als tijdelijke verkeersmaatregel – aan fietsers parallel aan de Oude Tram-baan de voorrang ontnomen. Wij vinden dit onlogisch, omdat het fietspad bij de Oude Trambaan (voorrangsweg) hoort. Ons voorstel was het duidelijker aangeven van de bestaande voorrangssituatie;
  • De capaciteit van de fietsparkeervoorzieningen bij de halte Leidschendam-Voorburg van Randstadrail blijft – ook na de uitbreiding met 51 aanleunhekjes – onvoldoende.  

 

  • We hebben een uitgewerkt voorstel ingediend voor verdere uitbreiding en steun hiervoor gezocht bij politieke partijen;
  • Bij beoordeling van het uitgevoerde systeem voor fietsbewegwijzering met knooppuntnummers blijkt dat bij knooppunten soms plattegronden ontbreken en dat er wegwijzers op onlogische plaatsen staan;
  • De geplande fietsroute met de wethouder is niet doorgegaan;
  • De meldingen 460, 656, 735, 747, 1118, en 1143 op de site Fietsindeknel, die we hebben ingediend bij het gemeentelijke Meldpunt Openbare Ruimte, zijn nog in behandeling. Het landelijke meldpunt Mijn slechtste fietspad was in 2012 buiten gebruik;
  • Voor het ontvangen van informatie over fietsknelpunten, -wensen en meewerken aan activiteiten van de Fietsersbond hebben we een enquête voorbereid;
  • Gereageerd is op het verslag van de externe evaluatie van het Verkeers- en Vervoersplan in verband met de herijking van dit plan. In het nieuwe plan speelt de fiets een belangrijke rol in het kader van de gewenste duurzame mobiliteit;
  • Het nieuwbouwplan voor het ziekenhuis MCH Antoniushove – met de bijbehorende herinrichting voor de omgeving – is aanleiding geweest aan de gemeente te vragen om in samenhang hiermee het tweerichtingenfietspad langs de noordzijde van de Heuvelweg te completeren met het gedeelte Sperwerlaan – Burg. Banninglaan. Dit verzoek is afgewezen.

 

Overleg

  • Er is 2 keer periodiek overlegd met ambtenaren en 2 keer met de wethouder voor verkeer;
  • Bij de inspraakprocedure voor de MIRT hebben we onze zienswijze ingediend (nr. 38). Hierin hebben we aangegeven dat uitvoering van de getoonde plannen voor ongelijkvloerse kruisingen van de Norah met de Heuvelweg en de Prins Bernardlaan grote nadelen heeft voor  fietsers. Zij moeten dan een grote omweg maken. Gevraagd is om directe, veilige en comfortabele oversteekvoorzieningen voor fietsers, die voldoen aan de richtlijnen van de CROW;
  • Wij vinden dat de proef om fietsen toe te staan in het voetgangersgebied aan de westzijde van de Weigelia niet tot problemen heeft geleid. Verder zijn wij van mening dat ook het fietsverbod op de trambaan, dat op grote schaal wordt genegeerd, zonder bezwaar kan worden ingetrokken. De gemeente neemt hierover in 2013 een definitief besluit;
  • Bij het overleg in het Platform Vlietrand Groen zijn o.a. aan de orde geweest de Rotterdamse-baan, het Trekfietstracé en de groenvisie Vlietzone – A4;
  • Deelgenomen is aan 2 droombijeenkomsten van het project Mijn Groen Ons Groen. Het gaat hierbij o.a. om het verkennen van de mogelijkheden voor het verbeteren van het recreatieve fietsen in het landelijk gebied tussen Den Haag, Leiden, Alphen aan den Rijn en Zoetermeer.

 

Belangrijke fietsprojecten

  • De Fonteynenburghlaan heeft vrijliggende fietspaden gekregen.

 

 

 

  • Aandacht is gevraagd voor de onoverzichtelijke en onduidelijke (voorrangs)situatie voor overstekende fietsers in de bochten van de gereconstrueerde Fonteynenburghlaan. Bij de aansluiting van de fietspaden op de rijbaan komen hiervoor haaientanden;
  • In het kader van het landelijke programma Ruimte voor de Fiets heeft Prorail het aantal fiets-parkeerplaatsen bij het NS station Den Haag Mariahoeve aan de kant van Voorburg (zuidzijde) met 400 plaatsen fors uitgebreid;  

 

  

 

  • Gestart is met de herinrichting van de Zijdesingel als fietsstraat en aansluitend hierop de aanleg van een fietspad ter hoogte van de Kastelenring als traject van de snelfietsroute
  • Velostrada Den Haag – Leiden;

  • Het integrale verkeersplan OV-knoop Voorburg is in uitvoering. Voor fietsers zijn hierbij van belang de aanleg van een brede voetgangerszone (De Loper) in combinatie met een parallelle fietsroute (verbinding van het oude centrum van Voorburg via het station NS-Voorburg met de Binckhorst), de aanleg van fietsparkeervoorzieningen en het asfalteren van fietspaden.

 

Dick Breedeveld

10 maart 2013