Jaarverslag 2011

Jaarverslag afdeling Leidschendam-Voorburg

 

Einde fietsverbod Weigelia

Het verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng heeft in opdracht van de gemeente een second opiniononderzoek verricht naar het fietsverbod op de Weigelia in het winkelcentrum Leidsenhage (foto 1).

Dit naar aanleiding van ons beroep hiertegen in 2010 bij de rechtbank. Het bureau heeft geadviseerd om – na enkele aanpassingen van de weginrichting – het fietsverbod in te trekken zowel op de trambaan als in het westelijke voetgangersgebied. Het advies heeft geleid tot het besluit om in 2012 een proef te houden met het intrekken van het fietsverbod in het westelijke voetgangersgebied. Daarvoor zijn de bloembakken verwijderd, de laad- en loszones ingekort en is de bebording aangepast. Fietsen bij de ingang van supermarkt AH en op de trambaan blijft verboden. Na een jaar zullen de resultaten van de proef worden geëvalueerd.

 

Reacties op plannen

Gereageerd is op de herinrichtingsplannen voor de Fonteynenburghlaan (smalle fietspaden), de Parkweg (onduidelijke fietsstroken), Leidsekade/Oostvlietweg (voorstel voor fietsstraat), Rodelaan (markering fietsstrook), het schema voor de regeltijden voor verkeerslichten (kunnen op veel plaatsen worden verkort), de uitvoering van het fietsknooppuntensysteem (ontbreken van informatiepanelen, onduidelijke plaats borden) en het plan voor uitbreiding van de fietsstalcapaciteit bij NS station Mariahoeve.

Deelgenomen is aan het wegbelevingsonderzoek op de provinciale wegen N447a Leidschendam-Voorschoten (wens legaliseren tweerichtingenverkeer fietspaden) en N206a Zoetermeer-Stompwijk-Leiden (te smal en te asfalteren fietspad bij Stompwijk, foto 2), het symposium Snelle fietsroutes van het Fietsberaad, het overleg Landelijk OntwikkelingsPlan voor het gebied tussen Leidschendam-Voorschoten-Wassenaar (mogelijkheden voor nieuwe, recreatieve fietsroutes), het overlegplatform Houdt Vlietrand Groen (Trekfietstracé), de verkenning van de snelfietsroute Hofvijver-Hofplein (via Trekfietstracé, foto 3).

Bij de in 2010 geopende gratis bewaakte stalling in het winkelcentrum de Julianabaan in Voorburg blijft de belangstelling nog ver achter bij de verwachting (foto 4).

 

Onderzocht zijn meldingen op de sites Mijn Slechtste Fietspad en Fietsindeknel. Bij de landelijke site is de terugkoppeling door de gemeente en de indiener van de melding over de afdoening naar de lokale Fietsersbond problematisch, maar we werken er aan.

Van de Velostrada – snelfietsroute Den Haag-Leiden – is het traject Tuinenlaan ingericht als fietsstraat (foto 5).

 

Samenstelling werkgroep

De werkgroep – bestaande uit Jan Stoop, Dick Breedeveld en Frans Krens – heeft welkome versterking gekregen met de komst van Marianne Spieker. Zij heeft zich vooral bezig gehouden met het actualiseren van onze website.

In 2011 is vier keer overlegd met ambtenaren en twee keer met de wethouder voor verkeer. Hoewel het overleg in goede sfeer gaat, zijn de resultaten toch maar matig.